Tuesday, June 19, 2007

Důležitým komunikačním prvkem mezi školou a rodinou mohou být - na našich školách téměř nevyužívaná - krátká písemná neformální sdělení rodičům. Jedná se o malý, pravidelně zasílaný vzkaz od učitele o prospěchu nebo chování žáka. V žádném případě nesmí být zprávy pouze negativní (např: vyrušoval, nedával pozor, neuměl, neměl domácí úkol, nepřinesl si pomůcky aj.), to by nevedlo k perspektivní spolupráci mezi nikým. Avšak lístek s pochvalou (např: vynikající zlepšení, nejlepší práce, velké nadání aj.) udělá každému radost a povzbudí k další práci jak rodiče, tak žáka. Dítě pak bude mít větší chuť se zlepšit, i když mu to na přechodnou dobu třeba zase nepůjde. Pokud se toto zasílání častějších krátkých zpráv zavede, nebude potom zatěžko napsat i sdělení negativní, protože rodiče je nebudou brát jako nějakou pohromu a trestat dítě či dávat vinu učiteli, ale budou ji přijímat jako běžnou, věcnou informaci. Pokud mluvíme o nutnosti chválit děti, aby s námi při výchovně-vzdělávacím procesu spolupracovaly, nesmíme opomíjet chválit i jejich rodiče a spolupráce se také dostaví! Aby spolupráce školy a rodiny byla efektivní, musí kantoři připustit možnost, že i rodiče mají také právo posílat sdělení a dostávat na ně odpovědi.